Her er 10 gode råd til at få flere kunder som vinduespudser

Hvordan får jeg flere kunder som vinduespudser?

Der er mange forskellige måder at skaffe sig flere kunder som vinduespudser.

Hvad, der virker bedst, afhænger af forskellige faktorer, bl.a. hvor i landet man bor, f.eks. storby versus provinsen, hvilke typer kunder man går efter og hvor meget erfaring man har med markedsføring.

I denne artikel har vi samlet 10 gode råd fra branchen til, hvordan du kan anskaffe dig nye kunder som vinduespudser.

Her er 10 gode råd

  • Den bedste og mest pålidelige måde at skaffe nye kunder på er gennem mund-til-mund anbefalinger. Levér et godt stykke arbejde til dine eksisterende kunder og bed dem om at anbefale dig til deres venner, familie og andre bekendte. Tilfredse kunder er ofte villige til at dele deres positive oplevelser med andre. Der kan gå lidt tid inden dit ry spredes, men så kan det også pludselig gå rigtig stærkt.
  • Brug den personlige relation aktivt. De fleste mennesker sætter pris på at sætte ansigt på vinduespudseren, så man kan se og mærke, hvem man står over for, inden man laver en aftale og lukker vedkommende ind i sit hjem. Når man bygger en personlig relation, bygger man også tillid, hvilket er kraftfuldt i salgsøjemed. Det er langt sværere for den menneskelige natur at sige “nej tak”, når man står overfor et sympatisk menneske (der f.eks. tilbyder pudsning hver 4 uge til xxx kr), end hvis man blot skriver “anonymt” med hinanden over e-mail eller Facebook.
  • Der er delte holdninger til, hvorvidt “flyers” er en god måde at skaffe kunder. Hvis du har en god flyer, som virkelig fanger kundens opmærksomhed, så kan du typisk opnå fornuftige resultater. Især hvis du gør det personligt og skriver kundens pris på bagsiden, inden du lægger den i postkassen. Størrelsen på flyeren kan også have betydning, og umiddelbart virker postkort størrelse eller A5 godt, da folk så kan hænge dem på køleskabet, indtil de får brug for din service. En god flyer giver måske 10-20 nye kunder for hver 1.000 omdelte.
  • Brug dine muligheder, når du er ude på farten. Giv et godt tilbud til naboen over hækken eller folk længere nede ad vejen. Gå ind i bagerforretningen, hvis de har snavsede ruder, og giv dem et godt tilbud. Eller hvis du kommer forbi et område med nybyggeri, så kan det også være et godt sted at slå til, da der formodentlig er en masse potentielle nye kunder uden en eksisterende vinduespudser.
  • Byg en tilstedeværelse online. Opret f.eks. en hjemmeside eller Facebookside, hvor potentielle kunder kan finde oplysninger om dig og dine tjenester og nemt bestille vinduespudsning. Vær opmærksom på, at kunderne ikke nødvendigvis finder dig, blot fordi du har en hjemmeside. Det kræver normalvis online markedsføring, f.eks. i form af søgemaskineoptimering (SEO) eller betalte reklamer på Facebook eller Google. Vær obs på at målrette markedsføringen geografisk, så du ikke bruger reklamekroner på folk, der ligger langt væk fra dit område.
  • Mange har succes med at skrive i lokale Facebook grupper, f.eks. et lille opslag eller en konkurrence, hvor man kan vinde en gratis vinduespudsning. Vær dog særlig opmærksom på at overholde reglerne i de enkelte grupper, da nogle grupper ikke tillader annoncering og lad vær med at “spamme” gruppen, så de bliver trætte af dig. Så giver det hurtigt bagslag.
  • Vær aktiv på relevante sociale medier, hvor dine potentielle kunder færdes, f.eks. Facebook, Instagram etc. Del f.eks. før-og-efter billeder af dit arbejde for at tiltrække opmærksomhed, og gør det nemt for kunden at bestille din service. Hvis du gør det rigtigt, og folk deler dit opslag, så kan du potentielt nå ud til mange mennesker.
  • Du kan opbygge et samarbejde med andre virksomheder i dit lokalområde, f.eks. ejendomsmæglere, boligforeninger, rengøringsfirmaer, eller malermesteren, som tilbyder slutrengøring. I kan f.eks. aftale, at de kan henvise kunder til dig, eller inkludere din vinduespudsning som en del af deres pakke.
  • Du kan også vælge at købe kunder fra andre vinduespudsere, som sælger fra. Men du skal være obs på, at kunderne hver især skal acceptere, at deres oplysninger skifter ejermand. Derudover er der ikke nogen garanti for, at kunderne bliver hos dig efter et salg. Typisk handles faste kunder for ml. 3-6 gange den månedlige omsætning afhængig af bl.a. kundernes placering/ tæthed, hvor mange år, de har været kunder, samt den effektive timepris på kunden. Det er trods alt sjovere at tjene 4.000 kr på 5 timers arbejde end på 10 timers arbejde.
  • Sidst men ikke mindst, så vær vedholdende og tro på det. I starten kan man tit være i tvivl, om man gør det rigtige og de første par år kan være hårde, indtil man får opbygget en solid kundebase. Men når det så kører, så kører det oftest godt.

Læs flere artikler

happy people