Ruteplanlægning er ikke bare ruteplanlægning
Læs her hvad du skal være opmærksom på

Ruteplanlægning til vinduespudsere

Ruteplanlægning er ikke “bare” ruteplanlægning. Det kan dække over vidt forskellig ting og man kan nemt ende med at købe en ruteplanlægning, som er alt for simpel til at dække ens behov.

Når man vælger en simpel ruteplanlægning, opnår man ikke de besparelser på kørslen, som man reelt kunne, og når man spilder tid på landevejen (og på manuel administration af ruter), frem for at pudse vinduer, så mister man reelt indtjening, da man kan nå færre kunder.

Denne artikel giver eksempler på, hvorfor ruteplanlægning ikke bare er ruteplanlægning, samt hvad du bør være opmærksom på, når du skal vælge et vinduespudserprogram med ruteplanlægning.

Den simple ruteplanlægning

Du skal besøge f.eks. 20 adresser, og du vil gerne finde den hurtigste vej mellem adresserne. Et godt eksempel er en pakkepost, som blot skal rundt og droppe pakker af. Dette er en triviel opgave at planlægge, og mange programmer kan nemt finde den hurtigste rute med alle 20 adresser.

Men som vinduespudser er det desværre langt fra optimalt...

Tag højde for leveringstidspunkt

Nogle gange skal man være på en adresse på et bestemt tidspunkt eller i et bestemt tidsinterval. Det betyder at programmet ikke blot skal optimere efter den korteste vej, men også tage højde for at ramme et leveringstidspunkt.

Et godt eksempel er vareudlevering fra et supermarked, hvor kunden f.eks. har valgt levering mellem kl. 16-17. Eller det kan være en indvendig vinduespudsning, hvor man har aftalt mellem kl. 10-12.

Tag højde for transporttid

Når man skal være på en bestemt adresse på et bestemt tidspunkt, så er det nødvendigt, at programmet også kan beregne, hvor meget transporttid der er mellem de forskellige adresser på ruten.

Det betyder, at programmet også skal kunne beregne, hvor hurtigt man bevæger sig, hvilket varierer f.eks. fra motorvej til byzone, og ikke mindst på transportmiddel, som f.eks. bil versus cykel.

Dette skal programmet også kunne håndtere.

Tag højde for varierende besøgslængde

Pakkepost og vareudlevering dropper varerne af og kører videre med det samme. Men sådan er det ikke med vinduespudsning.

Nogle gange er man 10 minutter på en adresse, andre gange en time. Og det kan sagtens variere fra gang til gang på samme adresse, når der er forskellige opgaver, der skal udføres (f.eks. indvendig vs. udvendig polering).

Derfor er det nødvendigt, at planlægningsprogrammet også tager højde for hvor lang tid, man skal bruge på adressen, for at kunne planlægge ruten.

Forudbestemt opsplitning over flere dage
(et levn fra gamle dage)

Når man har flere kunder, end man kan nå på en enkelt tur (arbejdsdag), så må man splitte kunderne op over flere ture (arbejdsdage).

Den traditionelle (gammeldags) måde er, at man manuelt opsplitter kunderne og lægger dem ind i såkaldte “ruter”, som man typisk navngiver efter byer eller områder.

Dette er i virkeligheden et levn fra før computeren, hvor kunderne var oprettet på kartotekskort og lagt i bunker for hver af de forskellige byer/områder. Så tog man en bunke, fandt de kunder, der skulle have service, og sorterede dem i en fornuftig rækkefølge, og vupti, så havde man sin rute.

Det er ganske forståeligt, at man gjorde det på den måde, da det var den eneste måde, den menneskelige hjerne kunne overskue at håndtere mange kunder og områder på.

Desværre har nogle (ældre) planlægningsprogrammer valgt at overføre denne metode direkte ind i pudserprogrammet. Altså, at man stadig manuelt skal oprette foruddefinerede område/ruter og lægge hver kunde ind på en rute.

Umiddelbart lyder denne metode jo ganske tilforladelig, især fordi den er nem at forstå for den menneskelige hjerne, men hvis man virkelig ønsker at spare tid og optimere sin kørsel, så er den i praksis ret uhensigtsmæssig, desværre.

Dels går man glip af væsentlige gevinster på kørselsoptimeringen og dels introducerer metoden en række problemstillinger:

  • Hvordan beslutter man, om en kunde skal på rute A eller B, hvis han/hun ligger midt imellem områderne rent geografisk?
  • Hvad gør man, når man får flere og flere kunder og ruterne derfor begynder at “smelte sammen”?
  • Hvad gør man, når der er så mange kunder på en rute, at man ikke kan nå dem, inden dagen er omme?

Svaret til disse spørgsmål er, at man er nødsaget til at bruge tid på at administrere sine ruter. Dvs. splitte ruter op, lave nye ruter, flytte kunder rundt mellem ruter, osv, osv. Derudover ender man også med at spilde sin tid, når man kører ruter, der kunne være planlagt bedre.

Automatisk og dynamisk opsplitning over flere dage (sådan skal det gøres)

Heldigvis er der kommet nyere programmer, hvor man slipper for at lave manuel opsplitning, og dermed slipper man også for den kedelige administration af ruter, som følger med.

Et moderne program kan i stedet automatisk og dynamisk foretage en opsplitning af kunderne. Det gør den ved at betragte alle kunder i ugen, der skal have service, som én samlet planlægning.

Populært sagt, så kan programmet beregne 1 x 5 dage, frem for 5 x 1 dag. Og selvom det lyder trivielt, så er der beregningsmæssigt en verden til forskel, hvilket er grunden til, at meget få programmer rent faktisk formår at gøre dette.

Resultaterne er markante, når man betragter den samlede kørsel i ugen.

Eksempel fra den rigtige verden

Dette er et konkret eksempel fra en anonymiseret vinduespudser, som nu anvender Fenster.

  • Vinduespudseren har planlagt sin uge på den traditionelle måde, hvor kunderne manuelt, efter bedste evne er opsplittet i forudbestemte ruter. Den samlede kørselstid for ugen er 8 timer, 53 min.
  • Kunderne fjernes nu fra deres forudbestemte, manuelle ruter og i stedet anvendes automatisk, dynamiske planlægning på tværs af alle ugens dage. Den samlede kørselstid er nu 7 timer, 42 min.
  • Vinduespudseren opnår en besparelse på 1 time, 11 min alene for denne uge, hvilket svarer til 13% mindre kørsel (herunder spildtid, benzin og slid på bil)

Tjekliste til at vælge god ruteplanlægning

Brug denne tjekliste, når du skal vælge et program med en moderne ruteplanlægning, der er bygget til vinduespudsere.

Kan du indtaste et leveringstidspunkt på en kunde, f.eks. kl. 10-12?
Kan du indtaste en leveringsdag på en kunde, f.eks. torsdag?
Kan du indtaste en opgavevarighed på en kunde, f.eks. 20 min?
Bliver ruterne planlagt, så leveringstidspunkter og leveringsdage rent faktisk overholdes?
Kan programmet automatisk beregne, hvor meget kørsel der er mellem kunderne?
Kan programmet automatisk placere en kunde bedst muligt på tværs af ugens dage?
Fungerer programmet, uden at du skal oprette/administrere “ruter” eller “kundegrupper”?

Læs flere artikler

happy people