Ruteplanlægning er ikke bare ruteplanlægning
Læs her hvad du skal være opmærksom på

Indhold

Ruteplanlægning til vinduespudsere

Ruteplanlægning er ikke “bare” ruteplanlægning. Det kan dække over vidt forskellig ting og man kan nemt ende med at købe en ruteplanlægning, som er alt for simpel til at dække ens behov.

Når man vælger en simpel ruteplanlægning, opnår man ikke de besparelser på kørslen, som man reelt kunne, og når man spilder tid på landevejen (og på manuel administration af ruter), frem for at pudse vinduer, så mister man reelt indtjening, da man kan nå færre kunder.

Denne artikel giver eksempler på, hvorfor ruteplanlægning ikke bare er ruteplanlægning, samt hvad du bør være opmærksom på, når du skal vælge et vinduespudserprogram med ruteplanlægning.

Den simple ruteplanlægning

Du skal besøge f.eks. 20 adresser, og du vil gerne finde den hurtigste vej mellem adresserne. Et godt eksempel er en pakkepost, som blot skal rundt og droppe pakker af. Dette er en triviel opgave at planlægge, og mange programmer kan nemt finde den hurtigste rute med alle 20 adresser.

Men som vinduespudser er det desværre langt fra optimalt...

Tag højde for leveringstidspunkt

Nogle gange skal man være på en adresse på et bestemt tidspunkt eller i et bestemt tidsinterval. Det betyder at programmet ikke blot skal optimere efter den korteste vej, men også tage højde for at ramme et leveringstidspunkt.

Et godt eksempel er vareudlevering fra et supermarked, hvor kunden f.eks. har valgt levering mellem kl. 16-17. Eller det kan være en indvendig vinduespudsning, hvor man har aftalt mellem kl. 10-12.

Tag højde for transporttid

Når man skal være på en bestemt adresse på et bestemt tidspunkt, så er det nødvendigt, at programmet også kan beregne, hvor meget transporttid der er mellem de forskellige adresser på ruten.

Det betyder, at programmet også skal kunne beregne, hvor hurtigt man bevæger sig, hvilket varierer f.eks. fra motorvej til byzone, og ikke mindst på transportmiddel, som f.eks. bil versus cykel.

Dette skal programmet også kunne håndtere.

Tag højde for varierende besøgslængde

Pakkepost og vareudlevering dropper varerne af og kører videre med det samme. Men sådan er det ikke med vinduespudsning.

Nogle gange er man 10 minutter på en adresse, andre gange en time. Og det kan sagtens variere fra gang til gang på samme adresse, når der er forskellige opgaver, der skal udføres (f.eks. indvendig vs. udvendig polering).

Derfor er det nødvendigt, at planlægningsprogrammet også tager højde for hvor lang tid, man skal bruge på adressen, for at kunne planlægge ruten.

Tag højde for start- og slutadresse

De fleste vinduespudsere starter og slutter deres dag samme sted, nemlig på deres hjemmeadresse. Men desværre tager mange ruteplanlægningsprogrammer ikke højde for, at man både skal ud til og hjem fra kunderne.

Programmerne planlægger typisk kun kørslen mellem kunderne, men ikke hvordan man kommer ud og hjem. Og når man fjerner den del fra regnestykket, så får man et misvisende resultat.

Man foranlediges til at tro, at man får gode ruter, men man glemmer den tid, som det tager at køre ud til første kunde og hjem fra sidste kunde. Og det kan faktisk have ret stor betydning for den samlede kørsel.

Hvis du ønsker at minimere den samlede kørsel, så skal du sikre dig at programmet kan medregne start- og slutadresse, i modsætning til den gammeldags måde, hvor man typisk starter med kunden længst væk og så arbejder sig hjemad. Det giver nemlig mere kørsel, end man havde behøvet.

Forudbestemt opsplitning
(et levn fra gamle dage)

Når man har flere kunder, end man kan nå på en enkelt tur (arbejdsdag), så må man splitte kunderne op over flere ture (arbejdsdage).

Den traditionelle (gammeldags) måde er, at man manuelt opsplitter kunderne og lægger dem ind i såkaldte “ruter”, som man typisk navngiver efter byer eller områder.

Dette er i virkeligheden et levn fra før computeren, hvor kunderne var oprettet på kartotekskort og lagt i bunker for hver af de forskellige byer/områder. Så tog man en bunke, fandt de kunder, der skulle have service, og sorterede dem i en fornuftig rækkefølge, og vupti, så havde man sin rute.

Det er ganske forståeligt, at man gjorde det på den måde, da det var den eneste måde, den menneskelige hjerne kunne overskue at håndtere mange kunder og områder på.

Desværre har nogle (ældre) planlægningsprogrammer valgt at overføre denne metode direkte ind i pudserprogrammet. Altså, at man stadig manuelt skal oprette foruddefinerede område/ruter og lægge hver kunde ind på en rute.

Umiddelbart lyder denne metode jo ganske tilforladelig, især fordi den er nem at forstå for den menneskelige hjerne, men hvis man virkelig ønsker at spare tid og optimere sin kørsel, så er den i praksis ret uhensigtsmæssig, desværre.

Dels går man glip af væsentlige gevinster på kørselsoptimeringen og dels introducerer metoden en række problemstillinger:

  • Hvordan beslutter man, om en kunde skal på rute A eller B, hvis han/hun ligger midt imellem områderne rent geografisk?
  • Hvad gør man, når ruterne vokser så meget, at man ikke kan når alle kunder inden dagen er omme?
  • Hvad gør man, når ruterne over tid begynder at “smelte sammen” med naboruterne?

Svaret til disse spørgsmål er, at man er nødsaget til at bruge tid på at administrere sine ruter. Dvs. knække ruter over, lave nye ruter, flytte kunder rundt mellem ruter, osv. Derudover ender man også med at spilde sin tid, når man kører ruter, der kunne være planlagt bedre.

Automatisk og dynamisk opsplitning (sådan skal det gøres)

Heldigvis er der kommet nyere programmer, hvor man slipper for at lave manuel opsplitning, og dermed slipper man også for den kedelige administration af ruter, som følger med.

Et moderne program kan i stedet automatisk og dynamisk foretage en opsplitning af kunderne. Det gør den ved at betragte alle kunder i ugen, der skal have service, som én samlet planlægning.

Populært sagt, så kan programmet beregne 1 x 5 dage, frem for 5 x 1 dag. Og selvom det lyder trivielt, så er der beregningsmæssigt en verden til forskel, hvilket er grunden til, at meget få programmer rent faktisk formår at gøre dette.

Resultaterne er markante, når man betragter den samlede kørsel i ugen. Se et eksempel i det følgende afsnit.

Video: Sådan sparer du 17% kørsel på en uge

I denne korte video kan du se med egne øjne, hvordan Fenster, ved at planlægge 1 x 5 dage, frem for 5 x 1 dag, kan reducere kørslen med 1 time, 36 min for en typisk vinduespudser, hvilket svarer til 17% besparelse på en enkelt uge.

Eksempel: Spar 17% kørsel på en uge

Vinduespudseren har kunder i og omkring Billund.

  • Vinduespudseren har planlagt sin uge på den traditionelle måde, hvor kunderne manuelt, efter bedste evne er opsplittet i forudbestemte ruter. Den samlede kørselstid for ugen er 9 timer, 31 min.
  • Kunderne fjernes nu fra deres forudbestemte, manuelle ruter og i stedet anvendes automatisk, dynamiske planlægning på tværs af alle ugens dage. Den samlede kørselstid minimeres nu til 7 timer, 55 min.
  • Vinduespudseren opnår en besparelse på 1 time, 36 min på en enkelt uge, hvilket svarer til 17% mindre kørsel (herunder spildtid, benzin og slid på bil)

Tjekliste til at vælge god ruteplanlægning

Brug denne tjekliste, når du skal vælge et program med en moderne ruteplanlægning, der er bygget til vinduespudsere.

Kan du indtaste et leveringstidspunkt på en kunde, f.eks. kl. 10-12?
Kan du indtaste en leveringsdag på en kunde, f.eks. torsdag?
Kan programmet automatisk beregne, hvor meget kørsel der er mellem kunderne?
Kan programmet automatisk placere en kunde bedst muligt på tværs af ugens dage?
Bliver leveringstidspunkter (ugedage og klokkeslæt) automatisk overholdt, når ruter og kørsel planlægges?
Tager programmet højde for den faktiske start- og slutadresse for vinduespudseren?
Fungerer programmet, uden at du skal oprette og administrere “ruter” eller “kundegrupper”?

Læs flere artikler

happy people