Vinduespudserprogram
hvad skal jeg vælge?

Hvorfor skal jeg have et vinduespudserprogram?

Et vinduespudserprogram har til formål at øge din indtjening ved at hjælpe dig med at spare tid og forbedre din kundeservice.

Hvis du er seriøs omkring din virksomhed, så kan du ikke undvære et program, og det er vigtig, at digitalisering og automatisering ligger helt centralt i planlægningsprogrammet, uanset hvilken software, du måtte vælge.

I denne artikel beskriver vi en række funktioner, som det er vigtigt programmet kan håndtere, ligesom vi også beskriver en række andre områder, som du skal være opmærksom på, når du skal vælge et vinduespudserprogram.

Ruteplanlægning

Når du sidder i bilen, tjener du ingen penge, men brænder i stedet tid og benzin af. Derfor er det alfa-omega, at du vælger et program, som er skarp på ruteplanlægningen og kan minimere din kørsel.

Men pas på ... Mange programmer anvender ret primitive metoder for ruteplanlægning og kan typisk kun planlægge dine kunder isoleret til én dag ad gangen. Dette er ikke effektivt og kan resultere i meget spildtid, blot fordi programmet ikke kan finde ud af at se "det større billede", men zoomer ind på en dag ad gangen.

Heldigvis findes der nyere programmer, der kan planlægge på tværs af mange dage, f.eks. en hel uge ad gangen. Dermed opnår du mere langt bedre og mere optimerede ruter, hvilket resulterer i mindre kørsel og spildtid.

Du kan læse i denne artikel, hvorfor ruteplanlægning ikke bare er ruteplanlægning, og hvad du skal være opmærksom på.

Kunde- og abonnementsstyring

Et vinduespudserprogram skal holde styr på dine kunder og ikke mindst dine abonnementer, dvs. dine faste kundeaftaler. Det lyder trivielt, men glemmer du blot en enkelt kunde eller to, så mister du indtjening og kunderne finder en anden vinduespudser.

Her er et par eksempler på, hvad planlægning for vinduespudsere kan indebære og hvad programmet skal kunne håndtere:

  • Hvor ofte skal kunden have besøg? Skal kunden have udført de samme eller forskellige opgaver ved hvert besøg? Kan programmet holde styr på det automatisk?
  • Hvad er pris og varighed på hver opgave? Kan programmet automatisk beregne den samlede arbejdstid og kørsel til kunden, så du får en fornuftig arbejdsdag, der ikke slutter kl 22?
  • Kan programmet registrere, når der er lavet en særlig aftale om leveringstidspunkt, f.eks. en fast ugedag eller et bestemt tidspunkt/interval? Og kan programmet automatisk planlægge efter det, så aftalen overholdes?

    Eksempel: Hvis en kunde skal pudses før kl 10, men det er ligegyldigt hvilken ugedag, så skal programmet automatisk finde den mest optimale dag og tidspunkt (før kl 10).
  • Programmet bør kunne håndtere flere abonnementer på samme kunde, f.eks. hvis du pudser både helårsbolig og sommerhus for samme kunde, eller hvis du pudser flere butikker i samme kæde.

Send automatisk beskeder til kunder

Mange kunder ønsker at modtage en besked et par dage inden service. Det er en kedelig og tidskrævende opgave at gøre manuelt, især hvis du har 20 eller 30 kunder om dagen.

Du skal derfor vælge et program, hvor processen er automatiseret og hvor adviseringer kan sendes både via email og sms, så du kan yde den bedste kundeservice. Nogle programmer gør det endda muligt at sende sms fra eget mobilnummer eller virksomhedsnavn.

Programmet skal også kunne sende andre typer beskeder til kunderne, så du kan yde en god kundeservice, f.eks. en ordrebekræftelse eller en aftalebekræftelse, hvor dine handelsbetingelser vedhæftes. Eller en påmindelse om, at det igen er tid til at bestille vinduespudsning.

Det er god kundeservice at kommunikere med sine kunder og kunderne forventer, at man gør det.

Online bookingsystem

For kunder, der ikke ønsker et fast abonnement, er det super smart, hvis programmet har online bestilling, så kunderne selv kan bestille tid og vælge et tidspunkt, som passer med din kalender.

Desuden er det smart, hvis den indeholder en online pris-beregner, så nye kunder selv kan beregne deres pris online. Det er god kundeservice og på den måde kan du også slippe for at tale så meget i telefon.

Mobilapp, der er nem at bruge

I gamle dage skrev eller printede man køresedler hver eneste dag, men i det 21-århundrede er mobiltelefonen heldigvis opfundet.

Du skal naturligvis vælge et program, som er moderne og nutidigt, og ikke mindst nemt og lækkert at bruge. Og så skal det selvfølgelig være med en mobilapp, så man som vinduespudser blot kan åbne app’en og se alle dagens opgaver.

Regnskabsprogram til vinduespudsere

Nogle pudserprogrammer har et regnskabsprogram indbygget, men langt de fleste programmer vælger - fornuftigt nok - at integrere til et eksternt, velkendt regnskabsprogram.

Vi anbefaler at bruge et eksternt regnskabsprogram ud fra en betragtning om at fokusere på et kerneområde og lade andre programmer gøre det, som de er gode til.

Der er også meget nemmere og billigere at finde en revisor til et velkendt, standard regnskabsprogram, i modsætning til et ikke-standard program, som de færreste revisorer har kendskab til.

Nem og automatisk fakturering

Du skal vælge et program, som nemt og automatisk kan sende faktura til kunderne, da det vil spare dig for rigtig meget tid, især når du har 20-30 kunder per dag per medarbejder.

Du bør også sikre dig, at programmet kan sende faktura i takt med at ordrerne bliver leveret (dvs. i løbet af dagen), så du kan undgå at sidde om aftenen og skulle lave fakturering for en hel dag.

Nem betaling via MobilePay

Tiden er løbet fra girokort og FI-indbetalinger. Dine kunder fortjener bedre og forventer nem betaling med få klik.

Dit program bør derfor kunne håndtere både MobilePay MyShop og MobilePay Invoice. Det er to produkter, som begge gør livet ekstremt nemt for både dine kunder og for dig.

Med MobilePay MyShop kan du modtage betaling med det samme, når du er hos kunden og med MobilePay Invoice kan du sende en faktura med en MobilePay-knap. Det er rart at kunne modtage penge på begge måder.

Pris og kvalitet

Pris og kvalitet hænger sammen. Der findes mange billige produkter, men tit og ofte er kvaliteten også derefter.

Vælg derfor et produkt, som er bygget specifikt til vinduespudsere og som har gode anmeldelser, f.eks. på TrustPilot. Hellere betale et par hundrede mere om måneden, og få et godt program, som virker, og som du bliver glad for i længden.

Du kan med fordel også se på, om programmet er bygget til at du kan vokse med det. Altså kan du starte i en lille pakke, og så vokse til en større pakke i takt med at din virksomhed og omsætning vokser.

Du skal også være opmærksom på store opstartsgebyr og bindingsperioder. Det bliver typisk brugt for at holde dig fast som kunde mod din vilje. Det kan være svært at skifte væk fra et program, hvis man har betalt 1.000-4.000 kr i opstartsgebyr.

Bygget til vinduespudserbranchen

Du skal vælge et program, som er bygget specifikt til vinduespudsere. Der findes mange programmer, der kan lave opgavestyring, planlægning, kundestyring, serviceaftaler og ruteplanlægning, og det kan jo lyde godt på overfladen, men “djævlen” ligger oftest i detaljen.

Ruteplanlægning er ikke “bare” ruteplanlægning, og serviceaftaler kan være meget forskellige fra branche til branche, og så fremdeles. De fleste brancher er meget specifikke og stiller særlige krav, og hvis du vil køre en effektiv virksomhed, så skal du vælge et program, som er bygget specifikt til vinduespudsere.

Moderne program, der løbende bliver forbedret

Den teknologiske udvikling sker hurtigt og det er vigtigt at vælge et program, der følger med tiden, så du kan få gavn af den teknologiske udvikling, eksempelvis indenfor avanceret ruteplanlægning.

Du bør derfor vælge et moderne program, hvor der løbende bliver lavet forbedringer, der kan hjælpe dig og din virksomhed med at drive en effektiv forretning.

God kundesupport

Der kommer et tidspunkt, hvor man får brug for hjælp, uanset hvor godt programmet måtte være. Og selvom alle programmer påstår, at de har en fantastisk kundesupport med hurtig svartid, så er det ikke altid tilfældet. Du kan ikke vide det, før du selv har prøvet det.

Det bedste, du kan gøre, er derfor at undersøge, hvad andre brugere af programmet synes, f.eks. på TrustPilot.

Læs flere artikler

happy people